Brev 01-06-2009

Shanghai, Maj

Hej alle sammen

Endnu en måned er fløjet forbi, vi nærmer os enden på familien Rasmussens eventyr på god og ondt.

Det har været sjovt at lave denne hjemmeside, og jeg er selv imponerede, når jeg kikker tilbage og ser at det faktisk er lykkes at opdatere den, hver måned gennem 40 måneder ud af 42. Jeg er sikre på at vi og ungerne bliver glade for at kikke tilbage på vores oplevelser. Vi håber også at den har været til glæde for dem, der har haft lyst til at følge med i vores liv i østen.

Jeg er ikke sikker på at vi når at opdatere hjemmesiden inden alle vores ting sendes hjem i slutningen af Juni, men så må i nyde disse sidste minder fra en rigtig god måned.

Julie er stoppede med skolen og havde sidste skoledag, det fejre man ikke , men Julie og Gaby gjorde det på bedste dansk måde. Der blev kikkede lidt skævt til dem men hvad, det er jo sidste skoledag.

Xing var også nede ogbesøge Sanne og det blev selvfølgelig til en lille bytur, lidt shopping og en gang fod massage.

Den britiske skole holdt et sort velgørenhed bal i Racquet Club, det betød at det pæne tøj kunne blive luftet for sidste gang, det var en god fest, med dejlig mad.

Jeg har afsluttede min tennis træning 12 gange træning, hvilket har åbnet mine øjne for tenis, jeg synes det har været sjovt, men nu må vi jo se om der bliver tid til det i Danmark.

Emma nyder skolen i fulde drag og der går ikke mange dage uden hun skal lege lærer og lærer Sanne og Jeg om bogstaver og sammenhængen mellem forskellige lyde, hun underviser selvfølgelig på engelsk. Når det ikke er skolen, så skal vi ud og cykle eller over i poolen.

Emma nyder dog også danse timerne, når hun alså har lyst til at hører efter.

Julie var over og modtage Hertuen af Yorks bevis for at udfører velgørenheds arbejde, være på overlevelsestur og hvad den nu synes skal belønnes med en pris på skolen. Man går meget op i den slags her, men det er ikke meget forskeligt fra vores lejreture hjemme i Danmark.

Engang imellem skal der prøves noget nyt, så Joan, Sanne, Gaby og Julie skulle til fodmasage med et nyt system der skulle få alle urenhederne ud af kroppen gennem føderne. jeg må sige, ud fra vandets farve må de ha de reneste sjæle efter den behandling eller også havde de bare meget beskidte fødder.

Sidst i denne måned kom Helle, Claus og Michael på ferie hos os, det var dejlig at vi nåede at have besøg i Shanghai.

Der var ikke den ting, der skulle ses, så der var travlt fra morgen til aften. Jeg var heldig at jeg havde ferie hele ugen. Vi fik set de ting der skal ses i Shanghai, og ikke nok med det vi havde også en tre dages tur til de Gule bjerge, ca. 500 km fra Shanghai. Jeg kørte hele vejen, for Claus havde jo ingen kørekort.. Det var en fantastisk oplevelse at komme op på bjerget, selv om hele turen startede med regn og tåge, så vi intet kunne se på toppen. Vi var dog heldige at vi fandt vores fine hotel.

Efter vi døngvåde ankom til hotellet og fik anvist vores værrelser, meget små på den anden side af en plads, hvilket betød at vi skulle ud i regnvejr hvergang, vi skulle spise, ha kaffe eller bare ud af værrelset. Det endte med at vi gik over og opgraderede til et "bedre værrelse" inde på selve hotellet. Dyrt, men ikke rigtig godt, mad og andet var også derefter, men der var jo heller ikke nogen konkurence på toppen af bjerget. Det blev ikke til nogen flot solnedgang, for vi kunne kun se ca. 50 meter frem. Næste morgen lød det stadig som det regnede, men da jeg kikkede ud stod solen højt på en blå himmel. Det viste sig at regnen dryppede fra taget og træerne. Men vi var ikke gået glip af meget i henhold til en amerikaner, der sagde at det regnede og var tåget til efter solopgang, og så pludselig blev himmelen blå. Vejret ændre sig meget hurtigt i bjergene.

Vi fik spist morgenmad og fik en god dag på bjerget, der blev gået mange timer og km op og ned på toppen. Vi fik set alt det vi ikke kunne se dagen før og meget mere. Da vi kom hen sidst på dagen mente vi det nok var en smal sag at gå ned til bilen. Det viste sig at der var 7 km og det faldt ca. 1000 m, det var en god, flot tur, men det kom til at gøre ondt i benene.

Endelig nede og så lige en lille køretur til et lille hyggeligt hotel, til 1/3 af prisn fra toppen og meget højre kvalitet. Vi skulle selvfølgelig ud og gå en aftentur, for at løsne musklerne op. Den nat sov jeg godt..

Dagen efter kørte vi hjemad og så nogle små byer på vejen hjem, vi nåede også ind for Hangzou og så The six Hammonie Paragode og Vest lake.

Om lørdagen skulle Emma til fødselsdag og jeg tog med hende for mine ben var lidt slidte, Sanne tog Helle, Michael og Claus på shopping, igen, igen. Efter fødselsdagen var der velgørenhed i Raquet club med masser af musik, mad, boder mm, Emma og jeg hyggede os. Da de andre kom hjem sent (de skulle først se The Bond by night) havde jeg fundet barnepige til Emma (Anja) for Kenneth, Jakob og jeg skulle spille billiard og drikke øl. Da Sanne, Helle, Claus og Michael kom skulle der lige spilles mere og lige en øl mere. Hævnen kom næste dag, jeg kom ikke langt fra sofaen den dag Sanne måtte på de sidste indkøb med familien.

Jeg er sikker på at de alle havde en god ferie og at de fik købt så meget med hjem, som man kan når man kun må ha 20 kg baggage.

De sidste dage har det været fint vejr, så den har stået på afslapning, gode middage og pool tur.

Nu vil jeg slutte for denne gang, som måske bliver den sidste, for denne gang. Vi ses når vi kommer hjem.