Brev 01-01-2009

Shanghai, Cebu og Hong Kong i December

Hej alle sammen

December er jo en travl måned enten man er i Danmark eller i Kina. Alt skal gøres færdig inden man skal holde Jul.

Der er de mange arrangementer på skolen, på arbejde og med familie og venner. Det har været en hektisk måned for os også, samtidig med at jeg hele tre gange måtte en tur til Tianjin.

Måneden startede med at vi skulle til Jule koncert på Emma og Julies skole, man blev imponeret af nogle af eleverne, specielt et par koreaner piger, der gav den helt store klaver koncert af Mozart. Man skulle tro de var 40 og havde spillede hele livet, men de var kun 14 år gamle.

Sanne blev ringet op en søndag morgen og spurt om Emma ikke ville være med i Lucia optog i den danske kirke, samme dag, Jo, det vil hun da godt, og så måtte vi en tur i kirke. På vejen øvede vi Lucia sangen. Det var flot at se pigerne komme op af gulvet, efter optoget sang de nogle andre julesange og så tog sømandspræsten fra Hong Kong over og holdt en jule gudstjeneste. Ja, vi fik det hele med på kort varsel.

Julefrokost skulle vi heller ikke gå glip af så Sanne og jeg tog med til jule frokost for danskere der bor ude ved Racket Club. Vi var over hos et par der arbejde på det danske konsulat, Alle havde en ret med (vi skulle have ris a' la mande med) og egne drikkevarer. Det var en hyggelig aften, hvor vi mødte en masse nye ansigter.

Skolen sluttede midt i december, fordi de store elevers har tre uger til at læse op til eksamen der starter her efter Nytår. Julie skal nå at læse et helt ekstra år op da pensumet går over 9 og 10 klasse. Hun har travlt. Det er dog også blevet til et par fester med nogle af de mange elever der stoppede her op til Jul, for at rejse hjem eller andre steder, hvor deres forældre nu skal arbejde.

Emma fik en god uge hvor hun legede med de børn der ikke rejste hjem med det samme.

Sanne dyrkede sport og kikkede efter Emma, mens jeg tog en tur til Tianjin for at sikre at vi fik sendt det sidste materiale til et projekt vi lavede for Tyskland.

Da jeg kom hjem fra Tianjin skulle vi holde før jul, inden vi skulle rejse på ferie på Fillipinerne. Sanne lavede andre bryster, flæske steg, brune kartofler, rødkål og ris a' la mande. Efter den dejlige mad, kom julemanden forbi, med en gave til hver og så dansede vi om vores flotte kunstige juletræ. Jo, det smagte alt sammen af jul.

Om søndagen rejste vi via Hong Kong til Cebu på Fillipinerne, vi ankom om aften til Costabella Beach Hotel, et lidt slidt asiatisk hotel i et meget fattigt område. her gik man ikke ud efter det blev mørkt, vagterne var alle bevæbnede med pistoler. Det var ikke det bedste hotel og det levede ikke op til beskrivelsen på Internettet. Nå, men vi mødte nogle søde mennesker, alle var udstationerede i Shanghai i Kina, den ene var sågar fransklærer på Julies skole. Vi mødte også nogle fra dansker fra Tianjin og fra Shanghai, så det endte med at vi fik, arrangerede en dansk julemiddag, på et andet ferie ressort (på vores skete der intet jule aften) kokken var dansk og han fik både lavet pattegris, brune kartofler, rødkål, andebryst og ris a' la mande med kirsebær sovs. Der var en masse optræden og konkurrencer efter maden og til sidst endte det med et kæmpe fyrværkeri. Det var en dejlig aften.

Vi var også et par gange ude at sejle, hvor vi var ude at snokle, det var ikke vejr for dykning, så Julie nåede ikke at dykke denne gang. En af dagene tog vi over til en anden ø der hedder Bohol, den er kendt for et af de nye syv vidundere, nogle flotte sandstens bjerge der kaldes Chocolate Hills og så for nogle små aber med rottehale og store øjne, kaldt Trasier. Det var en spændende men lang tur.  Det var også Julies fødselsdag, hvilket vi næsten glemte da vi skulle op så tidligt, for at komme af sted på tur. Vi fejrede så Julie om aften med en flaske champagne (ASTI).

Ferien på Cebu var slut, men på vejen hjem skulle vi lige holde Nytår i Hong Kong. Desværre blev Emma syg den første dag så vi ikke kunne komme i Disneyland den dag. i stedet tog Julie og jeg på en tur til The Peak på Hong Kong Island. Vi havde en god tur, med udsigt shopping og så nåede vi at købe Sannes forsinkede julegave, et lille kamera. Jeg kunne have købt meget meget mere, hvis jeg var lidt forberedt og havde pengene med. Den kikkert jeg købte i sommers, kunne jeg købe for næsten det halve i Hong Kong (den ægte varer). Nå, men man skal ikke græde over det, men mon ikke vi skal en tur til Hong Kong igen. Nytårs aften tog vi så i Disneyland, pludselig var Emma ikke syg mere, dagen gik med mange oplevelser, Emma kunne ikke prøve nok og ville fotograferes med alle figurerne, det lykkes dog ikke da der var kø overalt. Efter et flot fyrværkeri tog vi toget hjem, nu var Emma så træt at jeg blev på værelset mens Julie og Sanne gik ned på hotellet og festede ind i det nye år.

Med det vil jeg også slutte, med at sige at vi er kommet godt ind i det nye år. Vi håber også at i alle, er kommet godt ind i det nye år. Tak for julegaver og fødselsdags gaver. Tak for det gamle år, vi glæder os til at se jer alle sammen i det ny år.