Brev 30-07-2007

Denmark /Tibet

Juli måned

Hej alle sammen

Ja, som i all ved er Juli måned ferietid, men for os er den noget mere, Julie skulle konfirmeres.

Sanne, Emma og Julie var taget hjem for at forberede den store dag, samt besøge venner og familie.

Jeg kom hjem lørdag den 30. juni og ankom midt i Susannes 50 års fødselsdag. Selv om jeg var godt træt var det jo dejligt at se sin familie. Festen forsatte efter at jeg blev træt og gik ind for at putte Emma, jeg vågnede ikke mere den dag. Næste dag var jeg så heldig at være blevet inviterede på bukke jagt med Jacob, nede på Per og Jacobs jagt. Det var en dejlig fornemmelse at finde sit jagt tøj frem fra Pers loft, rense riflen og være klar. Jacob og jeg havde en dejlig aften i skoven, dog uden at der kom nogen buk for. Nå, men skidt med det det var rart at sidde ud i stilheden og nyden en stille aften.

Dagen efter hyggede jeg mig med mine tre piger. Efter et par dage i Kbh. tog vi alle fire ud til Mette og Ulrik, det var rart at se dem igen, vi fandt hurtigt kortene frem og det blev til et godt spil Kanasta.

I de efterfølgende dage hyggede vi os med shopping, svømmehals tur mm. Tirsdag skulle Ulrik og jeg på sejltur i hans svigerfars båd, der ligger i Humlebæk havn. Det blev en skøn dag på havet med god blæst, vi kom en tur over til Sverige og rundt om Veen. Hen under aften stilnede vinden af så vi måtte starte motoren for at komme i havn.

De sidste forberedelser til Julies konfirmation havde Sanne klarede, tøjet og skoene var købt. Der var lige en ting der skulle klares, gæsterne skulle lige komme en time tidligere, da præsten havde glemt at fortælle os at kirken havde en sommerkøreplan. Alle kom til kirken som de skulle, præsten fik på behørig vis konfirmeret Julie, der blev taget nogle gode billeder af Julie som så godt ud i sin elfenbens hvide kjole. Vi var også heldige at der var kirkekaffe nu hvor vi havde god tid. Efter kirken kørte vi ud til hotel Søfryd i Jyllinge hvor vi skulle spise en god middag. Maden bestod at en vidunderlig laksetallerken, derefter kalve mørbrad med gemyse og til sidst en chokolade mousse med sorbet is. Under middagen underholdt to musiker med dejlig dinner musik. Gudde og far holdt tale og der var en sang fra Emma, Mor, Far, ligesom hendes gudmor Henriette også havde taget en sang med. Efter maden kunne man nyde udsigten over Roskilde fjord, spise en den gode kransekage som Jens (Jans’s far havde lavet). Der var også tid til en svingom inden der blev serveret pølser og brød.  Julie fik mange gode gaver og jeg vil gerne sige tak for de fine gaver til Julie.

Sanne, Emma og Jeg blev og sov på Hotel Søfryd, det samme gjorde Bjarne og Xing. Vi stod op til en dejlig morgenmad, og var det dejligt der var ryddet op af hotellet, så det kunne ikke gøres nemmere.

De næste dag boede vi inde i København, hvor vi lånte Britt og Hans Jørgens lejlighed. Emma og jeg nåede en tur i Zoo, mens Sanne og Julie skulle ind og bytte nogen ringe til en anden størrelse. Dagen efter var Sanne, Emma og Jeg på Zoologisk museum. Julie havde en veninde på besøg og de skulle på Strøget. Torsdag tg vi en tur op til Britt og HJ i Sverige, Simon, HJ og Jeg travede en lækker tur i skoven på 4 timer, mens Sanne Britt og Emma var i Häsleholm og handle. Efter en dejlig middag kørte vi en aftentur i skoven og var heldige at se 10 stykker råvildt der iblandt en flot buk. Sanne og Jeg nåede også op og se til ”vores” gamle hus, som stod som da vi forlod det. Vi glæder os til at komme tilbage til Sverige igen.

Det begyndte at snerpe mod enden, hvor jeg skulle tilbage til Kina, de sidste dage gik hurtigt hvor vi var overe at spise middag hos Sasja og Steffen, en tur oppe hos Claus og Helle hvor vi grillede og nåede at spise fisk på havnen. Emma nåede også at samle en masse dræbersnegle sammen med Cecilie.

Den sidste aften var vi sammen med Ulrik og Mette hvor vi endnu engang skulle spille Kanasta, og ak det gik som den første gang, Ulrik og Jeg tabte. Det blev skyllet ned med nogle gode dråber Whisky.

Mandag kørte Emma, Julie og Sanne mig så i Lufthavnen for at jeg kunne komme hjem til Kina igen.

Det var en lang tur hjem, i Beijing blev jeg hentede af Gou vores nye chauffør. Da jeg ankom i Tianjin stod Ma Li og ventede.

Allerede om torsdagen skulle jeg til Tibet med 5 kollegaer, vi skulle kører 3.45. Det havde været en lang dag da vi ankom i Lhasa, Tibet med flyveren om eftermiddagen. I løbet af aften fik vi alle højde syge, men de fleste kom over det i løbet af næste dag dog ikke Bo og jeg der måtte være underdrejet i yderligere 1½ døgn. Selvom man følte man havde influenza, hovedpine, og ikke kunne få vejert var Lhasa flot. Der var mange munke, pilgrimme og mange tiggere. Alt åndede af røgelse og religiøse mennesker. Lhasa lå i 3800 m omgivet af bjerge, det var meget smukt og storslået. På tredjedagen skulle vi op til en sø i 5000m’s højde, men Bo og jeg endte med at blive hjemme for ikke at udfordre skæbnen. Søren, Jonnas, Martin og Jes kørte derop på en 5 timers tur. De havde en fantastik tur med Jak okser og flotte landskaber, alt foregik i langsomt tempo. Bo og jeg måtte bare nyde deres billeder. Bo og jeg var dog kommet så meget til hægterne at vi travede rundt i byen og tog en masse gode billeder af byens forskellige mennesker.

Den sidste dag skulle vi op og se det største af flotteste tempel, Potala, Det var her at Dali Lamaen levede inden han måtte flygte til Indien. Det var så flot et sted og der var fyldt med flotte genstande af guld, jade, perler og ædelstene. Det er godt at det ikke blev ødelagt som så mange andre templer blev det under den store ”befrielse”. Efter besøget der kun måtte varer en time (der var tids ur og masser af soldater). Gik vi ud at shoppe og spise inden turen gik til Tianjin igen.

Hjemme i Tianjin er hverdagen ved at melde sig med arbejde, men også savn af familien, der er dog tid til en masse motion, så jeg er begyndt at løbe igen.

”Ungkarlene” vi, når da også at få afprøvet nogle nye restauranter og barer. Så det er godt at familien kommer om en uge.

I Danmark er Sanne, Emma og Julie på Endelave hos Mormor og Bedstefar. Jeg ved at Julie hygger sig i Danmark men Sanne vil gerne snart tilbage til Tianjin.

Nyd nu de mange billeder fra Julies konfirmation og fra vores ferie.

Kan i alle have det godt til vi ses