Brev 01-05-2007

Tianjin Kina/ Denmark

Maj måned

Hej alle sammen

Maj måned skulle ikke blive en stille måned:

Først fik vi besøg af Bente, Henning, Birte og Kai, som alle skulle gense Kina igen, Beijing, Tianjin (hos os) og så videre ned til Shanghai hvor de skulle besøge Vibeke og Jørn. For Birte og Kai var det deres første besøg efter de sammen med os var udstationerede i 1996-98. De havde et hårdt program hvor de skulle besøge gamle kollegaer og venner. Vi havde to dejlige dage med dem og det blev da også til en tur på vores egen lille japanske restaurant.

Sanne var inde og hente Mette og Kasper dagen efter at vi havde send vores andre gæster videre til Beijing. De første dage gik turen rundt i Tianjin for at se de mange markeder og et enkelt tempel.  Vi var også en tur på Hot Pot og så var vi til en lille grillfest hos en af de andre Danskere.  Lørdag morgen kørte vi så mod Simatai der er et af de flotteste steder på muren. Her løber muren på toppen af en bjergkæde, det er ikke en nem tur op til muren, når kabelbanen ikke køre, og det gjorde den selvfølgelig ikke da vi kom, på grund af blæst. Vi begyndte at trave derop af  efter en god medbragt madpakke ved foden af bjergene. Mette og Kasper gik i forvejen da Emma ikke kunne gå så stærkt. Men vi nåede alle at gå lidt på muren. Efter et par timer der kørte vi yderligere to timer nordpå af små snoede bjergveje inden vi nåede motorvejen det sidste stykke til Chengde hvor vi skulle besøge ”The Imperial Summer Palace i Chengde”.  Det var et stort palads område på 5,65 Km² med en stor mur omkring. På dette område og uden om opførte kejseren i 1700 tallet 36 store kopier af templer og paladser fra hele Kina og lod det være symbol på samhørighed.

Om aften gik vi bare en tur i byen og så folk danse på en plads, spiste noget lækkert kinesisk mad og gik så tidligt i seng efter en hård dag.

Næste morgen gik vi ind i palads have, hvor vi overværede en forestilling hvor soldater, embedsmænd, prinsesser og kejseren komme gående. Efter det gik vi lidt rundt og så de flotte bygninger for at ende nede ved nogle små busser. Vi kørte rund i en lille åben bus, der stoppede på steder, hvor man så kunne nyde udsigten over det bjergrige område og de mange paladser og templer. På området gik der også hjorte rundt lige som i Dyrehaven. Efter en tur på lidt over en time ankom vi til et område med søer, og små boliger og flotte haver. Da vi synes vi havde set nok, kørte vi op og så en meget stor kopi af det store Lasa tempel i Tibet. Det var en hård tur men bestemt turen værd. Klokken var nu mange og vi skule til at køre mod Beijing for at sætte Mette og Kasper af på deres hotel. De havde endnu et par dage i Beijing inden de skulle videre på deres rundtur til bl.a Xian, Gulin, og Shanghai. Det var rigtig dejligt at have Mette og Kasper på besøg og jeg tror også de nød turen og de mange oplevelser.

Da vi havde sat Mette og Kasper af ved hotellet kørte vi ud for at hente en Whisky bar som jeg havde bestilt en måned tidligere. Baren kan ses i billeder fra Maj måned.

Weekenden efter var der stor grill fest for alle der bor i Shui Yun, vi var vel tæt på 100 mennesker . Det var en rigtig god dag hvor alle aldre hyggede sig med god mad, musik leverede af et par a beboerne der havde trænet hjemme i garagen og forskellige spil som Patang, ”bob” bordfodbold og meget andet.

Sanne var ikke med da hun skulle på bytur til Beijing, sammen med Xing, der havde en veninde derind. Det var en rigtig hyggelig tur hvor de havde været ud at spise Vietnamesisk og Græsk mad samt prøvede de fleste bare i Sanlitun.

Den efterfølgende uge stod for Julies vedkommende på eksamen to hver dag hele ugen. Da ugen var omme, var der bal (Prom) på et fint hotel for alle de ældste klasser. Julie var også en tur på bar med nogle af dem fra 11. klasse. Jeg tror de hyggede sig rigtig godt.

Det var også ugen hvor der var fredags sammenkomst på skolen, hvor Emma skulle optræde, det var virkelig noget hun kunne lide. Der blev sunget og danset. Om eftermiddagen var det så de stores tur, der skulle deles præmier ud i de forskellige idræts præstationer. Julie modtog hele tre præmier. Bedste team spiller i Volleyball, Mest værdifulde spiller i fodbold og Bedste fremgang inden for Basketball. Det var ikke dårligt og det blev der også lagt mærke til af de andre elever. Julie var selvfølgelig rørt, genert og med rette stolt. Nu venter hun bare på sine karakterer.

Julie er også begyndt at gå sammen med en ung Koreaner som hun kalder en god kammerat, men….. Han virker meget sød.

Ugen bød også på en kæmpe oplevelse for mig, jeg skulle følges med Camilla hjem fra kontoret, da Sanne, Emma og Jeg skulle ud at grille hos Camilla og Darryl. Da Camilla altid tager Metro og By bus på arbejde, blev Niels (arkitekt hos NNE) og jeg nød til at prøve både Metroen og Bybus systemet. Metroen var en ren nydelse, flot og velfungerende (jeg vil våge påstanden at den var flottere end i DK)(Hvordan er det lige at man kan påstå det, når man aldrig har kørt i bus og tog i DK) Turen med bybussen var en anden oplevelse (første gang jeg har prøvede en bybus i Tianjin). Men vi kom da ud til Camilla. Vi havde en dejlig aften der.

I går lørdag var vi på en heldags udflugt til BAi Yang Dian der ligger 150 km sydvest for Tianjin. Det er et stort sump og sø område. Vi var 4 familier der kørte derud, der lejede vi en turbåd kun for os. Vi sejlede rund mellem siv holme og så fiskere og fugleliv. Vi ankom efter en halv times sejlads til en kunstig ø hvor der var genopbyggede en have med tempel og museum. Museet var til ære for de folk i sumpen, der havde kæmpede mod Japanerne.

Det var en rigtig god tur, men temperaturen skulle have været lidt lavere, vi havde 40 ºC. Masser af vand og god medbragt mad fik turen til at være en succes.

Om aften skulle Sanne og Jeg til afskedsfest på YY Beer House for 5 familier der skulle til at rejse hjem. Vi var vel tæt på 60 mennesker fra alle egne af verden.  Det blev virkelig festede igennem, det endte med at politiet kom kl. 22.00 og lukkede festen fordi naboerne havde klaget over de mange mennesker der stod udenfor og drak øl og snakkede. Festen rykkede hurtigt til en ny natklub med levende musik. Festen forsatte da Sanne og jeg forlod den kl. 02. Dagen i dag har været stille med MD mad og ro til at opdatere hjemmeside.

Vi har det alle godt og glæder os til at komme hjem på ferie. Sanne, Julie og Emma kommer allerede til Danmark om 14 dage. De lander i Kastrup den 11. juni.  Kan i have det godt til vi snakkes ved i Danmark.