Brev 05-01-2007

Tianjin Kina/ Denmark

December måned

Hej Alle sammen

Glædelig Jul samt godt Nytår. Tak for gaverne til alle jer der har sendt julegaver til Julie og Emma.

December måned er jo altid en travl og dejlig måned hvor der sker en masse. For os var det en vidunderlig måned.

Susanne blev indtil d 15. december og den 16 tog vi til Vietnam på ferie og for at fejre jul. Da vi kom hjem skule vi fejre Julies 14 års fødselsdag og så skulle vi holde Nytår for de Dansker der blev i Kina.

Sanne og Susanne hygge sig rigtigt, Ma Li fik lov at passe Susannes lille og så skulle de ellers til massage, skrædder og ud at spise diverse steder. De nåede også en tur til Beijing, så Susanne kunne få købt julegaver. Sammen tog vi en tur op til Tianjin muren det var rigtig smukt der oppe den dag. Vi kom også forbi en landsby som man havde oversvømmet da man byggede en dæmning, så må folk jo bare flytte.

Den 8. december var der stort jule bal på Sheraton hotel, Sanne havde været med til ar arrangere med Womens club. Det var et flot arrangement hvor folk også havde taget det flotte tøj på. Det var en rigtig god aften.

Lige inden Susanne skulle hjem, tog Susanne, den lille Sanne og Vores driver til Beijing. I løbet af dagen blev det så tåget at de lukkede motorvejen,  Driveren skulle nu hjem af landevejen, det var både mørkt og tåget. Det tog dem mere en syv timer at køre en tur vi normalt kører på under 2 timer. De kom heldigvis hjem hele og uden skrammer, men godt trætte og sultne. En tur de ikke glemmer foreløbig. Man skal ikke ha stor respekt for det tåget vejr, det har kineserne ikke og derfor lukker man motorvejen og leder al trafik ud på landevejen. Det er ikke sjældent at der sker nogle grimme trafikuheld.

Dagen inden Susanne tog Sanne og Susanne på den japanske for at spise en sidste middag, uden os andre.

Julie havde den sidste uge op til ferien haft eksamen i alle sine fag det var en hård omgang, så var der nogen der fortjente ferie var det Julie.

Endelig blev det ferie, tidligt kørte vi til Beijing for vis skule være sikre på at der ikke var noget der forhindrede os i at komme på ferie. Vi Var fremme i Hochiming (Saigon) sent om aften efter en god flyvetur. Det var et lækkert hotel med åben swimmingpool i midten af hotellet. Dagen efter var vi rundt at shoppe gå tur i byen. Det blev også til en tur på Vietnam krigs museum for mig. Jeg kan godt forstå at de ikke kunne lide Amerikanerne i lang tid efter Vietnam krigen. Det var ikke småting USA havde smidt i hovedet på dem. (hvilket man stadig kan se når man køre gennem landskabet.) Det var slemt at se de mange billeder, de viste desværre ikke meget af hvad Viet con gjorde af slemme ting, men de var nok heller ikke for gode.

Turen til PhanTiet hvor vi skulle tilbringe 11 dage gik fint af en meget befærdet landevej, hvor Vietnameserne faktisk køre dårligere end i Kina.

Vi kom frem til et lækkert golf ressort lige ned til vandet, med en  lækker swimming pool. Det var lækkert vejr alle 11 dage, og hvad får man så tiden til at gå med? Slappe af og slappe mere af (Emma var stort set i vandet  hele dagen). Vi var på en enkelt tur til en ørken, nogle røde klipper og en fiske by. Ellers tog vi skiftevis på restaurant eller spiste på hotellet. Jeg cyklede en tur til byen en dag og en dag var Julie og jeg på marked, ellers bade vi i havet eller i poolen.

Juleaften var der lagt op til den hel store jule buffet, den var både flot og lækker (se et par billeder på hjemmesiden)

Da vi havde spist var der julemusik og optræden, og pludselig kom julemanden flyvende ned af en svævebane fra taget, med gaver til alle børnene, lige noget Emma kunne bruge.

Ferien var ved at ebbe ud og vi skulle tilbage til Hochoming. Afrejse kl. 02.00, ankomst Beijing 07.50, vores driver var og hente os. Hjemme igen, Ma Li tog imod med dejlig kinesisk frokost. Hun sendte også driver Zhe ud og købe en lagkage til Julie. Det var tid til at fejre Julies fødselsdag, med fødselsdags sang og gaver. Senere bagte jeg boller til hende, efter bollerne var det tid til at åbne julegaverne. Igen masser dejlige gaver.

Vi har lige røget en laks som vi skal ha nytårs aften, til hovedret skal vi ha helstegt okse mørbrad med fløde kartofler, til dessert er der is med frugter.  Det skal nok blive en fed aften sammen med de 18 andre der kommer.

Tiden i det gamle år er nu ved at løbe ud samtidig er det sidste brev i 2006. Der vil komme nye i 2007.

Kan i alle sammen have et godt nytår og så ses vi i det nye år enten her i Tianjin eller også i Danmark.