Brev 06-10-2006

Tianjin Kina/ Denmark

September måned

Måneden startede med et velgørenheds arrangement på Julie og Emmas skole. Der blev samlede in til kræft centret i Tianjin, det blev til 20.000 kr. Ganske pænt beløb, pengene kom fra salg af hjemmelavet mad fra mødre og elever, salg af is, slik trøjer og forskellige ting man kunne prøve.

Det blev min fødselsdag, ja 45 år ikke dårligt, der var fart over hele dagen Dejlig morgenmad, naboen kom med frisk brygget kaffe og hjemmelavet tebirkes. Sanne, Emma, Julie og jeg var ud at spise en dejlig HOT Pot sammen til frokost (kød og grønsager koges i forskellige supper og så dyppes det i en hjemmelavet dressing til sidst). Om aften var Sanne og jeg sammen med Xing og Bjarne ud at spise Japansk, et nyt lækkert sted der er åbnet i Tianjin. Man kan spise og drikke alt hvad man kan for 120 Dkr.  Og så bliver det tilberedt lige foran en. Rigtig lækkert.

Dagen efter kørte vi med Xing og Bjarne ind til en landsby uden for Beijing der handler med antikke møbler (både kopier og ægte) der var rigtig mange flotte møbler og det endte da også med at Sanne fik købt et skab og en skænk. Det er ikke sidste gang Sanne kommer der ind, det er sikkert som ammen i kirken.

Senere på ugen havde skolen kineser dag for de små elever, de var iklædt kinesiske dragter og der var optræden, dukketeater og drage flyvning. Det var en dejlig dag for ungerne og deres mødre.

Midt i september hold EU forretningsfolk (EU Chamber of buissinesmen) som NNE også er med i en fest på Hotel Sheraton i Tianjin. De havde samlede opskrifter ind fra de forskellige medlemslande, der var så en stand med de retter. Det var et rigtig godt arrangement med masser lækker mad, øl og vin fra landene. Et Cubansk orkester spille dejlig syd amerikansk musik, så der blev danset. Bagefter tog vi lige på ”Rainbow” et lokalt diskotek.

Julie var på skole udflugt til Taishan (Week with out walls) (Julie synes nok murene var høje, de lavede lektier til kl. 10 hver aften) (templet for Confutci) Se billeder fra turen på Julie’s hjemmeside. Julie synes det havde været en stor oplevelse, men hun synes også turen havde været hård. De havde gået meget og været tidlig op for at se sol opgang fra toppen af tempel bjerget.

Emma og jeg havde en tur i ZOO og senere over i Water Park en park der ligger på den anden side af gaden. Her var vi ude at sejle i en lille elektrisk motorbåd. Emma synes det var sjovt, det blev til mange cirkler, og flere gange måtte jeg gribe ind for at vi ikke sejlede ind i vandcykler mm.

Endelig blev det Emmas 3 års fødselsdag, hun glæde sig helt vildt og kunne næsten ikke vente med at komme op og åbne gaver. Der var kommet pakker fra Danmark, de blev først åbnede, hun var bare så glad. Til sidst skulle gaven fra Julie, Mor og Far åbnes, det var et dukkehus der blev leget længe med det før hun havde tid til morgenmad. Sanne havde bagt en stor kagemand, som Emma skulle ha med i Børnehave, det vakte stor begejstring. Da hun kom hjem kom alle de danske bør forbi til fødselsdag, hun nød hele dagen.

Julie er startede med at spille fodbold herud, hun er ikke helt tilfreds med de andres indsats, men det går da nogenlunde, de vinder nogle og taber andre, og sådan gik det jo også i Danmark.

1. oktober er Kinas revolutionsdag, i den forbindelse har man 3 ferie dage. Vi havde besluttede os at vi ville tage til Shanghai og Suzhuo i ferien. Vi fløj til Shanghai fredag og overnattede i en lille lejlighed nær lufthavnen. Dagen efter kørte vi ud til Jørn og (Vibeke var i Danmark), Jørn og jeg skulle til Formel 1 racerløb lørdag og søndag. Emma, Julie og Sanne fordrev tiden med at gå i  poolen den ene dag og shopping, den anden dag i Shanghai, de sagde at der var rigtig mange mennesker. Om aften var vi ude at spise med Jørn på de lokale spisesteder i området.

Jørn og jeg kørte lørdag formiddag ind til Shanghais Formel 1 bane, der skulle være tidskørsler for at få start placering og så var der et standard vogn race. Vi fik vandrede lidt rundt og så på mercendise, biler, piger og hvad man nu på til et Formel 1. Søndag ankom vi omkring frokost, der lidt opvarmning, kasketten skulle lige købes (350 RMB i de officielle boder, men gennem hegnet fik vi købt to gode kopier for 50 RMB) og så var vi klar til det egentlige løb kl. 14.00. Det var spændende, der var dem der skred ud, gode overhalinger, masser af fart og så larmede det selvfølgelig meget. Det endt med at Schumacher vand over Allonzo på grund af Allonzo fik forkerte dæk på og måtte i Pit igen, ærgerligt for ham. Det var en oplevelse at være med og så sammen med 150.000 andre mennesker.

Mandag tog vi til Suzhuo hvor vi boede på et rigtig luksus hotel Sheraton. Der var to store pools, flere spabade, sauna, dampbad mm. Det var rigtig lækkert. Hotellet var bygget i kinesisk stil med tårne marmor og selvfølgelig en overdådig have.

Om mandagen badede vi og hyggede lidt på hotellet, og så en enkel af de flotte haver i byen.  Tirsdag tog vi ud til Tongli en gammel by med vand i gaderne, ligesom Venedig. Vi fik sejlede i de gamle både, set gamle haver, gader, et tehus og så fik vi købt et par dejlige silke dyner for 350 RMB (Ca. 280 dkr.). Det var en skøn dag med mange nye indtryk.

Onsdag gik turen til et silke museum, en pagode og endnu en flot have. Turen hjem fra byen forgik med en knallert taxi, det gik tjept gennem de små gader.

Alt i alt var det en rigtig god ferie, noget vi alle syntes om.